Voor mijn webshop Trends 4 Travel heb ik regelmatig samengewerkt met bloggers en influencers. Het samenwerken met influencers bestond voornamelijk uit winacties waarbij de blogger een leuke post over mijn webshop schreef en hierbij een product verloot. Ook heb ik een tijdje met promoters samengewerkt. Het idee hierachter was dat de promoter in ruil voor enkele producten mooie foto’s plaatste op zijn/haar Instagram account.
Manieren van samenwerken

Er zijn veel manieren van samenwerken. Naast winacties kun je ook denken aan een review over een product, blogposts over jouw bedrijf/product, foto’s van jouw product op social media, een exclusieve kortingscode, advertorials etc. Voor beide partijen kan een samenwerking interessant zijn. Denk aan meer traffic, naamsbekendheid, verkoop, volgers op social media, goodwill voor een blogger als hij/zij producten weggeeft. Ik had daarnaast op mijn website een pagina over samenwerken gemaakt, waarbij ik links plaatste na iedere samenwerking. Zo krijg je een mooi overzicht van alle samenwerkingen en traffic voor de blogger/influencer.

De samenwerkingen die ik ben aangegaan waren allemaal onbetaald. Wil je hier wel een budget voor vrijmaken dan kun je dit natuurlijk doen.

Een samenwerking verloopt niet altijd positief

Mijn ervaring is dat de meeste samenwerkingen goed zijn verlopen. Het contact vond ik erg leuk en leerzaam, met sommige bloggers heb ik een leuke band opgebouwd en ben ik vaker gaan samenwerken. Soms zag ik meer traffic naar mijn website, of meer verkoop van een bepaald product dat werd gepromoot en soms viel de uitkomst tegen, maar ook dat was geen ramp. Uiteraard zijn niet alle samenwerkingen goed verlopen. Aangezien ik direct contact had met de blogger (zonder tussenpersoon) en nooit iets had vastgelegd is er weleens iets misgegaan. Een blogger die een product had ontvangen maar niets meer liet horen, maanden later pas aan de slag ging etc. Wil je het samenwerken met influencers, net als ik deed, gewoon zelf regelen? Prima, maak alleen wel wat afspraken zodat het duidelijk is wat de verwachtingen zijn voor beide partijen. En begin klein, zodat je in het ergste geval niet teveel kosten kwijt bent. Bevalt de samenwerking goed dan kun je altijd meer producten/geld investeren.

Bedenk goed hoe je je doelgroep kunt bereiken

Denk jij erover om samenwerkingen aan te gaan voor jouw bedrijf? Bedenk hierbij goed wie jouw doelgroep is en hoe je deze doelgroep het beste kunt bereiken. Ik had een webshop met accessoires voor reizigers. De samenwerkingen die ik aanging waren voornamelijk met reisbloggers. Zij bereiken met hun blog immers mensen met een passie voor reizen wat perfect bij mijn doelgroep aansloot.

Grote influencers of juist een influencer met minder volgers maar een kleine niche?

Bedenk bij iedere samenwerking of de influencer goed bij jouw bedrijf past. Laat je niet verleiden door veel volgers/bezoekers. Als deze volgers niet geïnteresseerd zijn in jouw product dan heb je hier alsnog weinig aan. Soms heb je zelfs meer aan influencers met relatief weinig volgers. Denk aan een influencer met een specifieke niche doelgroep die perfect aansluit bij jouw doelgroep. Als deze influencer daarnaast veel interactie heeft met de volgers (hij/zij krijgt bijvoorbeeld veel reacties en likes op posts) dan kan dit goed uitpakken.

Kan ik het samenwerken met influencers/bloggers aanraden?

Ja! Bedenk goed wie jouw doelgroep is, welke influencers/bloggers hierbij passen, maak afspraken en bekijk de resultaten. Zijn deze goed? Dan kan hier een langdurige samenwerking uit voortkomen waar beide partijen iets aan hebben.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Londal Digital 2018 | Kvk 64003558